Anomaliile dento-maxilare prezintă o mare
variabilitate, determinând gruparea lor în funcție de criterii comune.
Criterii comune:
- morfologice
-
funcționale
- etiopatogenice
Scopul clasificărilor:
*
diagnosticul
trebuie să fie cât mai sintetic și să se exprime cât mai facil
*
întrevede
evoluția și prognoza acesteia
*
diagnosticul
sugerează principiile și obiectivele terapeutice, precum și mijloacele de
tratament utilizate
*
diagnosticul
se face în scopul lărgirii ariei de comunicare între specialiști
Datorită ușurinței cu care sunt folosite, criteriile
morfologice oferă o alternativă comodă și foarte operativă în vederea
clasificării anomaliilor dento-maxilare.
*
Este
cea mai veche clasificare.
*
A
apărut în secolul al XVIII-lea.
*
Folosea
termenul de disarmonie :
-
disarmonie dento-alveolară
-
disarmonie dento-maxilară
Clasificarea
lui CARABELLI
*
A
apărut în secolul al XIX- lea.
*
Este
considerată o clasificare limitată.
Clasificarea
lui ANGLE
*
Este
una din primele clasificări, recunoscută pe plan internațional.
*
Are
drept criteriu de clasificare relațiile mandibulo-maxilare în plan sagital.
*
Pentru
evaluarea clinică Angle s-a oprit asupra
molarului de 6 ani, considerându-l în poziție fixă, la nivelul bazelor
maxilare.
*
Astfel,
relația normală este definită prin poziția vârfului cuspidului
mezio-vestibular al M1 superior în dreptul primului șanț vestibular al M1
inferior.
Împarte malocluziile în 3 clase:
-
clasa I
-
clasa a II-a
-
clasa a III-a
Clasa
I Angle
*
Prezintă raport neutral la nivelul molarilor de 6 ani.
*
Anomalia
este cantonată la nivelul grupului frontal.
-
angrenaje inverse
- ocluzie deschisă când rapoartele
-
ocluzie adâncă acoperită molare
sunt neutrale
-
anomalii unidentare: dinți supranumerari, anodonție, dinți ectopici, intruzia
Clasa
a II - a ANGLE
*
Prezintă
raport molar distalizat, șanțul intercuspidian inferior plasat distal de vârful
cuspidului MV superior.
*
În
funcție de raporturile frontale în plan vertical, se descriu 2 diviziuni:
Ø
diviziunea
1 : malocluzie cu
raporturi distalizate bilateral și ocluzie adâncă ” în acoperiș”
Ø
diviziunea
2 : malocluzie
cu raporturi distalizate bilateral
și ocuzie adâncă acoperită
Atunci
când raporturile sunt distalizate unilateral, se folosește termenul de subdiviziune.
Clasa
a III – a ANGLE
*
Prezintă
raporturi mezializate la nivelul molarilor, șanțul intercuspidian inferior este
plasat mezial față de vârful cuspidului MV superior.
*
Se
asociază cu ocluzie inversă frontală.
Dezavantajele clasificarii lui Angle:
*
molarii
de 6 ani nu au o poziție fixă pe bazele maxilare
*
examenele
complementare efectuate au evidențiat decalajul între poziția bazelor maxilare
și poziția sagitală a procesului alveolar
*
aceeiași
anomalie poate fi încadrată în 2 clase: scheletic în clasele Angle și dentar în
alta
*
nu
reflectă aspectele clinice ale anomaliei
*
nu
i-a în considerare factorii etiologici
Avantaje
:
*
este
cea mai utilizată clasificare de către practicieni
*
este
cea mai operativă
Clasificarea
ȘCOLII GERMANE
*
Are
la bază concepția că aceiași factori etiologici în aceleași condiții dau
aceleași forme de anomalii.
*
A
fost realizată de: Kantorowicz, Korkhaus și Reichenbach.
*
Utilizează
termenul de sindrom .
*
Împarte
anomaliile în 6 sindroame.
1. sindromul cu compresie de
maxilar : are 2 variante - cu protruzie, cu sau fără spațiere
- cu înghesuire
2. sindromul de ocluzie
încrucișată
3. sindromul progenic, care
poate fi:
- de conducere forțată
- fals ( retrognatism
maxilar )
- adevărat
4. sindromul de ocluzie adâncă acoperită
5. sindromul de ocluzie
deschisă, cu 2 variante:
- dento-alveolară
- gnatică
6. grupa anomaliilor
monocauzale - sunt cauzate de
pierderea precoce a dinților temporari din zona de sprijin Korkhaus
- anomalii dentare izolate
- transpoziția
- reincluzia
Clasificarea
ȘCOLII FRANCEZE
*
Conform
acestei clasificări anomaliile sunt considerate tulburări în armonia proceselor
de dezvoltare ale componentelor aparatului dento-maxilar.
*
Utilizează
termenul de disarmonie.
*
Clasificare: - disarmonii maxilare
-
disarmonii alveolare
-
disarmonii dentare
Clasificarea
CLINICO – ANTROPOLOGICĂ
*
A
fost elaborată de prof. Firu și colaboratorii, fiind ispirată și bazată pe
clasificarea școlii franceze.
*
Pleacă
de la ideea amestecului de structuri anatomice diferite ca origine, mod de
creștere și de la delimitarea diferită antropologică.
*
Clasifică
anomaliile în 5 grupe de disarmonii:
-
disarmonii maxilare: - pro/retrognație
- endo/exognație
- supra/infragnație
-
disarmonii alveolare: - pro/retroalveolie
-
endo/exoalveolie
- supra/infraalveolie
-
disarmonii dentare de grup
-
disarmonii dento-alveolare
- cu înghesuire - primare,
genetice
- cu spațiere -
secundare, unei alte anomalii
-
disarmonii dentare izolate: de număr, formă, volum
Clasificarea
combinată
*
Se
bazează pe modificările tridimensionale care pot apare predominant într-o grupă
de anomalii.
*
Anomalii în sens sagital:
*
Sindromul
ocluziei distalizate = clasa a II-a Angle
-
retrognația mandibulară funcțională
-
retrognația mandibulară anatomică
*
Sindromul
progenic=clasa a III-a Angle
-
angrenajul și ocluzia inversă frontală
prin modificări de ax dentar, prin prodenție inferioară și retrodenție
superioară
-
progenia de conducere forțată – prognație mandibulară funcțională determinată
de trauma ocluzală
- progenia falsă = nedezvoltarea
maxilarului superior ( retrognația maxilară/ micrognația maxilară )
-
progenia adevărată = prognația mandibulară/macrognația mandibulară
Anomalii
în sens transversal
*
Sindromul
compresiei de maxilar
- cu protruzie (endalveolodenție), cu
spațiere/ cu înghesuire
-
fără protruzie, cu înghesuire
*
Sindromul
ocluziei încrucișate ( inverse )
- laterognație mandibulară, anatomică sau funcțională
- endalveolodenție superioară cu ocluzie încrucișată uni/bilateral
Anomalii
în plan vertical
*
Sindromul
ocluziei adânci
-
ocluzia ”în acoperiș”=clasa a II-a, diviziunea 1 Angle
-
ocluzia acoperită = clasa a II-a, diviziunea a 2-a Angle sau clasa I Angle
-
ocluzia prăbușită
*
Sindromul
ocluziei deschise
-
ocluzia deschisă funcțională
-
ocluzia deschisă dismetabolică (anatomică)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul a fost trimis cu succes!